ΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ

 του Γιάννη Κουτσοκώσταkoutsokostas giannis resize

Οι Καναλιώτες επιβαρύνονταν εκτός από τις οικογενειακές τους δαπάνες και με άλλες για αγαθά και υπηρεσίες που απολάμβαναν. Ήταν δαπάνες ανταποδοτικές που μερικές παρατηρούνται και σήμερα. Ως τέτοιες δαπάνες καταγράφονται οι παρακάτω:

Το πανηγύρ του Μοναστηριού

Απο το βιβλίο του Δημοσθένη Καλτσά "ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΣ ΡΟΥΣΤΙΑΝΗΣ" 

Οι αναμνήσεις μου από το ΠΑΝΗΓΥΡΙ της ΡΟΥΣΤΙΑΝΗΣ στις 8 Σεπτεμβρίου, πηγάζουν από την παιδική μου ακόμα ηλικία. Ο πατέρας μου, η μάνα μου και όλοι εμείς, τα παιδιά, ξεκινούσαμε κάθε  οκτώ Σεπτέμβρη να πάμε για να λειτουργηθούμε στο «κατ’ Μαναστήρ». Μετά τη λειτουργία ακολουθούσε τρικούβερτο γλέντι.

Ο ΕΠΙΟΥΣΙΟΣ ΑΡΤΟΣ

Του Γιάννη Κουτσοκώστα koutsokostas giannis resize

Όλη η δραστηριότητα των χωριανών μας εξαντλείταν στην εξασφάλιση του βασικού αγαθού για τη διατροφή των οικογενειών τους  του επιούσιου άρτου, του καθημερινού ψωμιού. Εάν κάποιος οικογενειάρχης πετύχαινε με την καλλιέργεια των χωραφιών και την εκτροφή των ζώων να αποκτήσει το ψωμί της χρονιάς θεωρείταν επιτυχημένος και ευτυχισμένος.

ΤΑ ΝΥΧΤΕΡΙΑ

Του Γιάννη Κουτσοκώσταkoutsokostas giannis resize

Όταν έφτανε ο χειμώνας με τις μεγάλες νύχτες, τα κρύα, τις βροχές και τα χιόνια ανάγκαζε τους ανθρώπους να κλείνονται στα σπίτια τους. Μπορεί οι νύχτες του χειμώνα να είχαν μεγάλη διάρκεια σε ώρες δεν έμειναν όμως αναξιοποίητες. Είχαν οργανώσει τη ζωή τους οι άνθρωποι στα χωριά  κατά τέτοιο τρόπο ώστε να γεμίζει με εργασίες και ψυχαγωγία και να κυλάει ευχάριστα.

ΤΑ ΞΕΦΛΟΥΔΙΣΜΑΤΑ

Του Γιάννη Κουτσοκώσταkoutsokostas giannis resize

Η καλλιέργεια του αραβοσίτου, καλαμποκιού άσπρου ή κόκκινου ήταν από τις πρώτες φροντίδες των Καναλιωτών για να εξασφαλίσουν τη βασική τροφή τους, το ψωμί και ζωοτροφές, την ροκιά ή καλαμποκιά (βλαστός αραβοσίτου)  για τις αγελάδες. Γι’ αυτό έσπερναν τα άνυδρα χωράφια με κοντόροκο (αυτό που έκανε κοντή ροκιά) καλαμπόκι και τα ποτιστικά συνήθως με άσπρο.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΖΩΗ

Του Γιάννη Κουτσοκώσταkoutsokostas giannis resize

Ο άνθρωπος από τη φύση του είναι κοινωνικό όν. αισθάνεται την ανάγκη και επιθυμία να συμβιώνει και να επικοινωνεί με άλλους ανθρώπους.   Η κοινωνικότητά του που είναι Θεόσδοτο δώρο από τη γέννησή του του δίνει τη δυνατότητα να αναπτυχθεί και να εξελιχθεί πολύμερα και πολύπλευρα και να ικανοποιεί τις βιολογικές και κοινωνικές του ανάγκες .

ΤΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΡΟΥΣΤΙΑΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΗ ΗΛΙΑ

Του Γιώργου Κυριάκη kyriakis giorgos

Ο Ομέρ Βρυώνης κίνησε τα Κράβαρα να πάρει

δρόμο ν’ ανοίξει δυτικά , που η κλεφτουριά κατέχει.

Γαρδίκι , Οξυά , Λουμποτινά στη Ναύπακτο να φτάσει.

Τσάμηδες και Γκέκηδες στέλνει στην Υπάτη

Τόσκηδες και Λιάπηδες φέρνει στο Ζητούνι

Όλοι τούτοι ήτανε του Αλή πασά ασκέρι

γεράκια στα κατσάβραχα τσακάλια μες στους κάμπους

ορδές που ζουν από το πλιάτσικο και την παρανομία.

ΕΤΡΕΧΑΝ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΦΤΑΝΑΝ (5 ΤΟΥ ΓΕΝΑΡΗ)

 

Του Γιάννη Κουτσοκώστα koutsokostas giannis resize

Εάν στα μέσα της 10ετίας του 1950 ρωτούσαμε μια νοικοκυρά να μας πει ποια μέρα του χρόνου για μια συνηθισμένη νοικοκυρά έχει πολύ φόρτο εργασίας , αβασάνιστα θα έλεγε ότι αυτή η μέρα είναι η 5η του Γενάρη, παραμονή των Φώτων.

Πράγματι την ημέρα αυτή έτρεχαν και δεν έφταναν.

ΤΑ ΧΟΙΡΟΣΦΑΓΙΑ

Του Γιάννη Κουτσοκώστα koutsokostas giannis resize

Τα χοιροσφάγια ή γουρουνοσφαγή ήταν ένα συνηθισμένο έθιμο, μια καθιερωμένη κοινωνική εκδήλωση με συνειδητή συμμετοχή όχι μόνο στο τελετουργικό μέρος της σφαγής αλλά και στο ουσιαστικό μέρος της απόλαυσης του αγαθού έπειτα από τη σαρανταήμερη νηστεία των Χριστουγέννων.

Η γουρουνοσφαγή δε γινόταν με ένα άτομο. Ήταν αναγκαστική η συνεργασία. Γι’ αυτό σε κάθε μαχαλά σχηματίζονταν ομάδες 5-6 ατόμων, ιδίως από νέους, που αναλάμβαναν να γνατίσουν το γουρούνι. Σε κάθε ομάδα ο πιο έμπειρος και ψύχραιμος αναλάμβανε το ρόλο του σφαγέα, γουρουνοσφάχτη. Αυτός για πολλά χρόνια όσο οι δυνάμεις του επέτρεπαν και τα γουρούνια τον προκαλούσαν ακόνιζε το χαντζάρι του προτού ακόμη αρχίσουν τα χοιροσφάγια. Αξίζει να μνημονεύσουμε τους Γεώργιο Δ. Αντωνίου (Βαμβακούλα), τον Γεώργιο Ζαγκλαρά, Γεώργιο Σίψα, Δημήτριο Απ. Αντωνίου κ.α, οι οποίοι για πολλά χρόνια έβαζαν τέλος στα άγρια γρυλίσματα των γουρουνιών.

ΟΝΟΜΑΤΑ – ΕΠΩΝΥΜΑ – ΠΑΡΩΝΥΜΑ

Του Γιάννη Κουτσοκώστα koutsokostas giannis resize

            Η ονοματοθεσία προσώπων, δηλαδή το να δίνεται ένα όνομα σε κάθε πρόσωπο παρουσιάζει ενδιαφέρον καθόσον εκτός από το επίσημο ονομάτισμα παρατηρούμε στην Καναλιώτικη κοινωνία πολλές μορφές προσδιορισμού των προσώπων. Όπως είναι γνωστό η ονοματολογία, κλάδος της γλωσσολογίας , που ασχολείται με την έρευνα και μελέτη των τοπωνυμίων και ανθρωπωνυμίων μας βοηθάει σημαντικά στην πολυμορφία της ονοματοθεσίας. Στην αρχαιότητα το όνομα του προσώπου, ιδίως του άνδρα, συνοδευόταν με το όνομα του πατέρα π.χ ο Σωκράτης ο γιος το Σωφρονίσκου, ο Κίμωνας ο γιος του Μιλτιάδου, ο Πέλοπας ο γιος του Ταντάλου κ.α.

Calendar Events

December 2017
S M T W T F S
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Καιρός

Καιρός σήμερα και πρόγνωση καιρού για κάθε περιοχή

Login